Najlepszy „Belny Szkólny” na Pomorzu

7 września 2024 r. w Gdańsku odbyły się obchody Dnia Edukacji Kaszubskiej, w tym finał konkursu „Belny Szkólny”.

W czwartej jego edycji zgłoszono 10 kandydatur nauczycielek języka kaszubskiego oraz animatorek życia kulturalnego w swoich środowiskach, reprezentujących gminy: Szemud, Czersk, Sulęczyno, Kosakowo, Kościerzyna, Nowa Wieś Lęborska, Dębnica Kaszubska, Żukowo oraz miasta Gdańsk i Słupsk. Wśród nich znalazła się też dr Elżbieta Bugajna – członek Komisji Rewizyjnej Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”. Tegorocznym laureatem Konkursu została Elżbieta Pryczkowska – dyrektor Szkoły Podstawowej w Tuchomiu.

Jak czytamy w uzasadnieniu: „Jako szkólna niestrudzenie działa nie tylko na rzecz propagowania nauczania rodny mòwë, ale również aktywnie uczestniczy inicjując wiele imprez dla lokalnej społeczności w Tuchomiu. W swojej pracy pedagogicznej stosuje metody aktywizujące, twórcze, które zdecydowane inspirują uczniów do poznawania swojej małej ojczyzny. Jest współautorką podręcznika „W jantarowi krôjnie” do nauki języka kaszubskiego dla klas starszych. Prowadzi regionalne zespoły dziecięce Mùlczi oraz Spiéwnè kwiôtczi. Jako doradczyni języka kaszubskiego w ramach Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli wspiera nauczycieli-kaszubistów w ramach organizowanych spotkań, kursów czy różnego rodzaju szkoleń. Aktywnie działa w Zrzeszeniu Kaszubsko-Pomorskim oddział w Baninie inicjując i koordynując szereg przedsięwzięć mających na celu przybliżenie kultury, historii małej ojczyzny nie tylko mieszkańcom gminy, powiatu ale i całego województwa”.

Dwa wyróżnienia przyznano: Iwonie Makurat –  nauczycielce języka kaszubskiego w I LO w Kościerzynie i Szkole Podstawowej w Skorzewie oraz Aleksandrze Pająk – nauczycielce w Zespole Szkolno-Przedszkolnego w Mostach.        

Międzyregionalna Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ ”Solidarność” ufundowała nagrodę. W listach gratulacyjnych dla laureatki i wyróżnionych napisano m. in.,że „praca nauczyciela – szkólnych, z uwagi na przemiany cywilizacyjne, jest coraz trudniejsza. Tym większy jest szacunek dla dodatkowych inicjatyw, które są podejmowane. Wiemy, że uczniom tak potrzebna jest pomoc w przypinaniu skrzydeł do lotu oraz próbie wspólnej odpowiedzi na pytanie: kim jestemjak żyć? W realizacji planów edukacyjnych życzymy przychylności władz oświatowych, samorządowych, społeczności rodziców, a bywa z tym różnie”. 

Uczestniczący w spotkaniu podsumowującym Wojciech Książek – członek władz Sekcji oraz Oddziału (partu) ZK-P w Krokowej, podziękował za dbałość o dziedzictwo pokoleń mieszkańców Pomorza – tatczeznę oraz pomięć o wielu cichych bohaterach „kaszebizny”, którzy już odeszli. Podkreślił znaczenie jak najlepszego kształcenia, ale i wychowania uczniów w  oparciu o trwałe i sprawdzone wartości. Przypomniał słowa prof. Kazimierza Kossak-Główczewskiego, który powiedział, że edukacja regionalna to jest powrót do domu. Wyraził zadowolenie, że udało się  szeroko wprowadzić edukację regionalną do szkół, czyli też do naszych domów, począwszy od odpowiednich zapisów prawnych w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r.

Red.
Autorzy zdjęć – Paweł Wiczyński i Karol Makurat

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej