Miesiąc pozostał do otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – 17 września br.

Celem inwestycji na Mierzei jest wytyczenie nowej drogi wodnej, skrócenie i pogłębienie morskiego szlaku w naszej części Bałtyku, pomijając Cieśninę Piławską (na terytorium strefy królewieckiej, czyli Rosji). Data 17 września jest symboliczna.

Po raz pierwszy od 1945 r. będzie można wpłynięcia na Zalew Wiślany i z powrotem z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej między dwiema częściami Mierzei Wiślanej.
Na miesiąc przed otwarciem drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską prace przy przekopie w Nowym Świecie w gminie Sztutowo, są na ukończeniu.
Dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, informuje, że prowadzone są głównie prace odbiorowe i rozruchowe, związane z nadrzędnym systemem sterującym ruchem na mostach. Śluza kanału żeglugowego od 9 sierpnia br. jest napełniona wodą do docelowego poziomu, co oznacza, że połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej stało się faktem.

Stan prac na koniec czerwca br. fot. Ministerstwo Infrastruktury

Wysoce skomplikowany inżynieryjnie i technologicznie projekt w realizacji będzie kosztował ok. 2 mld zł.

Finał pierwszego etapu i otwarcie przekopu planowane jest na 17 września br. To tego dnia nad ranem w 1939 roku sowieci bez wypowiedzenia wojny dokonali agresji na samotnie walczącą z Niemcami Polskę. Pierwszy etap inwestycji to zbudowanie portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego

Pełne zakończenie inwestycji – wraz z przygotowaniem toru wodnego na rzece Elbląg i pogłębieniem drogi przez Zalew Wiślany ku elbląskiemu portowi, tak by kanał nie biegł „donikąd” ma nastąpić w przyszłym roku. W realizacji jest obudowa brzegów rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.
Sama śluza liczy 200 m długości, 25 m szerokości oraz 6,5 m głębokości. Docelowo kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i 5 metrów głębokości. Po zakończeniu projektu w 2023 roku do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej