Konwent Morski: o realnych szansach dla przemysłu okrętowego i gospodarki morskiej

O znaczeniu Wybrzeża i morza dla Polski, o przemyśle okrętowym i gospodarce morskiej dyskutowali uczestnicy V Konwentu Morskiego 27 czerwca br. w Muzeum II Wojny Światowej.

W Konwencie Morskim uczestniczyli m.in. premier Mateusz Morawiecki,  ks. abp Tadeusz Wojda, metropolita gdański, prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S”, Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu i pełnomocnika rządu ds. inwestycji w gospodarce, wiceadm. Jarosław Ziemiański, inspektor Marynarki Wojennej, wiceadm. Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich, przedstawiciele zarządów stoczni i specjaliści do spraw żeglugi.

Uczestnicy konwentu (fot, Muzeum II Wojny Światowej)

– Jest już  nie tylko deklaracja, są konkretne działania. Podpisane zostało zamówienie MON na trzy niszczyciele min typu „Kormoran”, w fazę realizacji wchodzi program „Miecznik”, są w nim środki zabezpieczone i raczej nikt tu nic nie popsuje. Marynarka Wojenna otrzyma nowoczesne okręty, Dowódcy podkreślili choćby rolę i klasę „Kormorana”. Okręt brał udział w manewrach NATO. Zebrał bardzo dobre recenzje po efektach osiągniętych w trakcie ćwiczeń i zadania rozminowania wód przybrzeżnych. Wysoka sprawność okrętu dobrze rokuje. Również fregaty będą na najwyższy poziomie. Jak duże ma to znaczenie widzimy na czarnomorskim teatrze wojny. Zaminowanie akwenu odcięło całkowicie Ukrainę od Morza Czarnego, a straty na lądzie od Morza Azowskiego. Miny to realne zagrożenie dla jednostek pływających i tym większa jest rola okrętów typu „Kormoran” – mówi Krzysztof Dośla.

W fazie realizacji jest trzeci komponent reanimowania i rozwoju gospodarki morskiej to program Batory. Jak informowaliśmy konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. umowę linii kredytowej na gwarancje i akredytywy dla kluczowego projektu budowy promów Ro-Pax.  

– Czas już najwyższy. Jest potencjał w polskich stoczniach. Do tego trzeba pomysłu, finansowania oraz utrzymania obecnych i szkolenia nowych kadr – zauważa Dośla.  

– Prace są rozdzielone, próby modelowe za nami. Do końca 2026 roku wypłynie pierwszy prom. Zajęcie będą miały nasze stocznie. Porty morskie też łapią wiatr w  żagle. Odnowiony jest port w Gdańsku i jest nowy terminal pasażerki w Gdyni. Przed nami budowa w nowoczesnych technologiach farm wiatrowych. Oby odbywała się ona w przedsiębiorstwach Wybrzeża.  Politechnika Gdańska jest gotowa do kształcenia kadr na nowe zadania. Ale jest też temat reanimowania szkół zawodowych. Może warto pokusić się o utworzenie funduszu morskiego na ten cel?  Kształcenie nadążyć musi za potrzebami rynku – komentuje Krzysztof Dośla.

Spotkanie poświęcone było przyszłości floty Marynarki Wojennej, budowie polskich promów i kształceniu kadr przemysłu okrętowego. Zabrakło tylko panelu o transporcie morskim. Całości dyskusji towarzyszyło znane skąd inąd hasło „Polak Potrafi”.

– Doskonale rozumiemy, jak wielkie szanse wiążą się z morzem. To wszystko, od czego zaczyna się rozwój kraju, zależy także od przemysłu okrętowego. Jestem przekonany, że gdyby nie konsekwentna wiara podtrzymywana przez ludzi morza, nie bylibyśmy w tym miejscu – podkreślił premier.

Premier w trwającym 20 minut wystąpieniu nawiązał do „zagubienia kompetencji” w czasie transformacji gospodarczej, licząc na sukcesy pod kontem agregowania kompetencji w zakresie inwestycji morskich.

– Kluczowym warunkiem jest wiara, wiara, że Polak potrafi i odbudowa kompetencji, drugim jest zdolność do sfinansowania projektu – przypominał Morawiecki.

To wysokie kompetencje tworzą wysoką wartość dodaną.    

– Wierzę, że polskie Wybrzeże jest wielką szansą, gwarantem bezpieczeństwa i symbolem wolności. Od Szczecina po Elbląg tworzymy i będziemy tworzyć kolejne komponenty przemysłu morskiego, który będzie kołem zamachowym przemysłu polskiego – zapewniał Mateusz Morawiecki.

Jak podkreślił kpt. Zbigniew Sulatycki: konwent jest wyjątkowy, ponieważ doprowadził do podpisania historycznego porozumienia pomiędzy uczelniami z wybrzeża, i połączenia sił nauki i gospodarki. Dzięki temu będziemy mogli mówić jednym głosem i łączyć siły, tak żeby wzmacniać gospodarkę morską”.

Konwent Morski jest zespołem doradczym Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jego przewodniczącym jest kpt ż. w. Zbigniew Sulatycki.    

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej