Kolejarze z NSZZ „S” wracają do pracy. Zadziałało zabezpieczenie

IV Wydział Pracy Sądu Rejonowego w Gdyni nakazał przywrócenie do pracy dwóch działaczy NSZZ Solidarność w PKP Cargo. Kolejni działacze czekają na doręczenia decyzji sądów o udzieleniu zabezpieczenia.

Do pracy decyzjami sądów pracy o udzieleniu zabezpieczenia zostało też ostatnio przywróconych trzech związkowców z PKP Cargo z zakładów w Iławie i w Działdowie (Mazowiecko-Podlaski Zakład Spółki). Do pracy w tej spółce wraca m.in. Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ “Solidarność” Grupy PKP Cargo „Solidarności”.

Było to możliwe po zeszłorocznej nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego rozszerzającego zapis o zabezpieczeniu w postępowaniu przed sądami pracy.  

– Jestem zadowolony z postanowienia sądu. Zawsze wierzyłem w wymiar sprawiedliwości. Bardzo się cieszę, że prawda wychodzi na jaw. Trzymam kciuki za pozostałych, bo do Sądu Rejonowego w Gdyni złożonych zostało około 40 wniosków, a są jeszcze działacze z Katowic, z Warszawy – powiedział „Tysolowi” Jan Majder, dodając, że z niecierpliwością czeka na wyniki kontroli Państwowej Inspekcji Pracy – zaznaczył przewodniczący Majder.

Zabezpieczenie w postaci przywrócenia do pracy do czasu zakończenia postępowania sądowego obowiązuje w polskim prawie dzięki staraniom „Solidarności”. W połowie ubiegłym roku rozwiązanie to zostało wynegocjowane z rządem premiera Morawieckiego. W ślad za tym 22 września 2023 r. weszły w życie przepisy wzmacniające – w sprawach prawa pracy, pozycję procesową pracowników (przepisy te stanowią realizację zobowiązań  wynikających m.in. z Konwencji MOP nr 135 dotyczącej ochrony przedstawicieli pracowników w przedsiębiorstwach). Zgodnie z jej postanowieniami przedstawicielom pracowników w przedsiębiorstwie powinna zostać zapewniona możliwość korzystania  ze skutecznej ochrony przed aktami krzywdzącymi i szykanami.

Ze względu na długość postępowań sądowych w sprawach o uznanie bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę i o przywrócenie do pracy ochrona zawarta w prawie materialnym była do tego czasu iluzoryczna i nieskuteczna.

– Protestujemy  przeciwko  zwalnianiu  działaczy  NSZZ  „Solidarność” chronionych  zapisami  Ustawy o związkach  zawodowych  pod  przewrotnym  pretekstem „długotrwałego nieświadczenia pracy”. Ten pozornie wyrafinowany zapis godzi nie tylko w podstawy ładu społecznego w zakładzie pracy, ale stanowi szyderstwo z litery prawa polskiego jak i Konwencji Nr 98 oraz innych dokumentów Międzynarodowej Organizacji Pracy. Pozbywanie się działaczy „Solidarności” cechujących się na tle innych związków zawodowych bezkompromisowością oraz pryncypialnością w obronie praw pracowniczych pozbawi pracowników ich naturalnych liderów i grozi niekontrolowanym konfliktem. Działania Zarządu PKP CARGO w restrukturyzacji mają wszelkie cechy zarządzania załogą poprzez konflikt i strach – przypominamy fragment stanowiska ZRG NSZZ „S” przyjętego 7 października br. 

Przypomnijmy, że 25 lipca 2024 r. spółka PKP Cargo poinformowała, że Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył jej postępowanie sanacyjne i zezwolił spółce na wykonywanie zarządu nad całością przedsiębiorstwa w zakresie nieprzekraczającym zakresu zwykłego zarządu.

Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. NSZZ „Solidarność” alarmuje, że wśród pierwszych zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przedemerytalnym i działacze związkowi. Zdziwienie budzi fakt, że takie praktyki są stosowane przez prezesa PKP Cargo dr. Marcina Wojewódkę, który jak sam pisze na stronie swojej kancelarii, „posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prawa pracy i świadczeń pracowniczych” i m.in. był wiceprezesem ZUS od maja 2016 do czerwca 2017 r.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Świadczy przewozy towarowe także na terenie Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest państwowa spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej