Gra o porty: Światowy gigant BlackRock wchodzi do portu w Gdyni
Chiński konglomerat – firma CK Hutchinson Holdings sprzedał większościowy pakiet udziałów w portach nad Kanałem Panamskim i kilkudziesięciu innych portach, finansowemu gigantowi BlackRock. Transakcja, pod presją prezydenta USA Donalda Trumpa jest częścią sprzedaży 43 portów w 23 krajach, w tym w Polsce, z wyjątkiem obiektów w ludowych Chinach (kontynentalnych) i regionu specjalnego ChRL – Hongkongu. Zmienia się zatem właściciel części gdyńskiego portu.

Nowojorska siedziba BlackRock (Wikipedia)
Do gry o polski rynek zbożowy i terminale zbożowe włączył się gigant, który de facto rządzi światowym rynkiem pieniądza. Zagraniczni giganci, globalni brokerzy zboża, wchodzą do terminali portowych w Szczecinie i w Gdyni, przejmując operatorów portowych. Porty to część infrastruktury ważnej z punktu widzenia obronności czy bezpieczeństwa państwa. W polskich portach może wnet dojść do spektakularnych roszad właścicielskich.
Pod presją USA, chiński CK Hutchinson zdecydował się na sprzedaż większościowego pakietu udziałów m.in. w dwóch portach nad Kanałem Panamskim inwestorom z BlackRock. Informację podała agencja Bloomberg L.P. i w ślad za nią Polska Agencja Prasowa. PAP zwróciła uwagę, że chińska firma kontroluje od 2005 roku terminal Gdynia Container Terminal (GCT), który jest kluczową częścią gdyńskiego portu.
CK Hutchinson, w obliczu globalnych napięć geopolitycznych i barier handlowych, zdecydował się na sprzedaż. W efekcie wzrosła wartość aktywów tej spółki z Hongkongu (ChRL). Holding CK Hutchison pod groźbą handlowego konfliktu między ChRL a USA, wykorzystała sytuację. Akcje spółki wzrosły o 25 proc., czyli o 5 mld USD dodane do jej wartości rynkowej. Czy będzie to miało wpływ na nasz rynek usług portowych? BlackRock wykupi bowiem udziały Hutchinsona w portach – poza Chinami, zatem i GCT w Gdyni jest w portfelu giganta.
Czym jest BlackRock przeciętny zjadacz chleba nie wie i pewnie wiedzieć nie musi (może nie powinien?), ale to korporacja zarządzająca aktywami na świecie o wartości ponad 10 bilionów USD (!), kolos w dziedzinie zarządzania inwestycjami. Wraz z Vanguard i State Street, BlackRock uważany jest za jednego z trzech największych menedżerów funduszy indeksowych. Prowadzi operację na skalę bezprecedensową np. w Chinach.
Przypomnijmy zatem, że do niedawna ważyły się losy spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. W grudniu 2022 r. procedura sprzedaży akcji została zakończona bez wyboru oferenta. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. powołał się na niestabilną sytuację geopolityczną i na wzrost wartości rynkowej spółki.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Konsorcjum kanadyjskiej Viterry, operującej na globalnych rynkach i Copenhagen Merchants (broker, koncentrujący się na ziarnie z krajów basenu Morza Bałtyckiego), złożyło ofertę na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Formalnie to konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, ale powiązane z Viterrą, największym graczem na polskim rynku zbożowym! Oferta została uznana przez zarząd portu za najkorzystniejszą.
Z kolei większościowym udziałowcem od stycznia br. operatora Bulk Cargo – Port Szczecin (Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o.), prowadzącej rozległą działalność portową (terminal przeładowujący węgiel, koks, rudę żelaza i drobnicę) jest niemiecka Grupa Rhenus. To potentat z branży logistycznej o przychodach 7 mld euro. Od 30 lat działa na polskim rynku w 40 lokalizacjach m.in. Rhenus Port Logistics Sp. z o.o. i C. Hartwig Gdynia S.A.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
90 procent obrotu towarowego na świecie realizują jednostki pływające: statki, barki i promy. Na polskim wybrzeżu zlokalizowane są porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście oraz porty lokalne w liczbie 28.