Gdańska „Remontowa” ma gwarancje banków na promy Ro-Pax. Program w końcu ruszy – w Gdańsku

Konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. umowę linii kredytowej, czyli na gwarancje i akredytywy dla kluczowego projektu budowy promów Ro-Pax. Czas najwyższy. Straciliśmy już pięć lat czekając na polski prom towarowo-pasażerski.

Jest potencjał w polskich stoczniach. Trzeba go wykorzystać. Do tego zaś trzeba pomysłu, finansowania oraz utrzymania obecnych i szkolenia nowych kadr. Budowa promów dla naszych armatorów w ramach programu „Batory” to drugie podejście rządu Zjednoczonej Prawicy do projektu, który w Szczecinie zakończył na położeniu tzw. stępki. W Gdańsku ich budowa ma realną szansę. Jest w tym wsparcie Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA, polskiego przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego, utworzonego przez Skarb Państwa w celu wspierania działań proeksportowych.

fot. GSR materiał promocyjny

 Przypomnimy, że w listopadzie ub.r. premier Mateusz Morawiecki, podczas wizyty w Remontowa Holding w Gdańsku, obiecał sfinansowanie budowy promów na poziomie miliarda złotych. Dokapitalizowanie otrzymała państwowa spółka Polskie Promy z udziałem   Polskiej Żeglugi Morskiej. Teraz gdańska stocznia wybuduje trzy promy. Dwa dla Unity Line, spółki PŻM, jeden dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zbuduje je Gdańska Stocznia Remontowa. Kwota została alokowana, na zasadach komercyjnych  dla  Polskie Promy sp. z o.o., na rozpoczęcie budowy promów pasażersko-samochodowych. Skarb Państwa zainwestował 650 milionów zł, obejmując udziały w spółce. Pozostała kwota pochodzi z finansowania dłużnego. Konsorcjum banków podpisało z GSR umowę linii na gwarancje i akredytywy na 81 mln euro. Zaangażowały się Santander Bank Polska (jako agent główny), mBank, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz wspomniana KUKE. Każdy z w/w banków będzie udzielał gwarancji bankowych, akredytyw dokumentowych oraz zabezpieczających. Kontrakt ma wartość ponad miliarda złotych. Tym razem nie skończy się na postawieniu „stępki” pod budowę czegoś co nie miało gotowego projektu na budowę promów Ro-Pax. Pierwsza jednostka ma według nowej umowy zostać przekazana armatorowi do 2025 r.

Ro-Paxy to promy pasażerskie do 400 osób z pokładem samochodowym. Długość łączna linii ładunkowej promu (pokłady, torowiska) to 4,1 tys. m.  Jednostki  napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilane skroplonym gazem ziemnym i dieslem (do zapłonu). Promy mają mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Prędkość maksymalna 19 węzłów. Promy będą obsługiwały linię Świnoujście – Ystad.

GSR to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding. Stocznia może pochwalić się doświadczeniem w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu   jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Budowa Ro-Paxów w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” to jedno z największych takich przedsięwzięć w polskiej stoczni od 1990 roku. 

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej