Ceny biletów. Wsiąść do pociągu nie byle jakiego…

Podróż pociągiem TLK lub IC kosztuje – o ile nie załapiemy się na promocję, średnio 76 zł (o 16 zł więcej niż rok wcześniej), bilet na pociągi EIC oraz EIP podrożał do 175-199 zł (25-30 zł więcej niż rok temu). Na najdłuższych trasach podróż pociągami pendolino (EIP) może kosztować 265 zł. I to za miejsce w drugiej klasie!

Jak zapłacić mniej za bilet? Śledząc oferty i terminy, dobierając, o ile to możliwe, godziny odjazdu z wyprzedzeniem – by pojechać pociągiem i wydać mniej pieniędzy, trzeba się pospieszyć. Oferta „Wcześniej –Taniej” obowiązuje w pociągach kategorii IC i TLK. 90 proc. pasażerów PKP podróżuje tańszymi pociągami TLK i IC. 45 proc. zniżki otrzymamy  kupując bilet 21 dni przed podróżą, 30 proc. zniżki – na 14 dni, a 15 proc. zniżki na 7 dni przed podróżą.  

Jest też nowa oferta „Taniej z Bliskimi!” dla grup od 2 do 6 osób, pozwalającą obniżyć koszty podróży tym samym pociągiem, w tej samej relacji, klasie wagonu i w tym samym dniu. Oferta obowiązuje w pociągach TLK i IC. Jeśli posiadasz prawo do ulgi (dzieci, młodzież, seniorzy, studenci, działacze opozycji z czasów PRL) możesz z niej dodatkowo skorzystać w ramach tej oferty.

Istnieją również oferty „Łowcy Promo”, Bilet Rodzinny oraz nietypowe, tanie przejazdy pierwszą klasą. Algorytm systemu PKP Intercity ma zasadę: „Im bardziej popularny pociąg, tym drożej. Im mniej popularny pociąg, tym taniej”. Warto wcześniej wybrać pasujące nam połączenie, korzystając z Portalu Pasażera.   

Dlaczego bilety nie mogą być tańsze? Intercity jest spółką działającą na zasadach rynkowych, a nie państwowym przewoźnikiem, który realizuje zadania publiczne. W PKP Intercity państwo ma 100 proc. udziałów, ale zarząd spółki nie weźmie na siebie generowania strat – wybierze zysk. Z kolei PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka-siostra PKP Intercity, zarządza infrastrukturą kolejową i pobiera opłaty za dostęp do torów. A przecież u nas nie ma innych torów. PKP PLK są również odpowiedzialne za inwestycje w remonty torów i budowanie linii. PKP PLK jest spółką – jednym z celów spółek jest zarabianie pieniędzy. Tory mają też ograniczoną przepustowość. Ich sieć nie jest tak gęsta jak np. w Niemczech (szczególnie połączenia regionalne). Tą samą kolejową trasą poruszają się szybsze pociągi, koleje lokalne i biegnie transport towarowy. Jest na kolei monopol, brakuje taboru i ludzi do jego obsługi.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej