Apel ws. sytuacji w oświacie
Rada Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku z niepokojem obserwuje napiętą sytuację w oświacie i nastroje wśród nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
- Żądamy zagwarantowania od 1 stycznia 2022 r. realnej podwyżki wynagrodzeń, której domagała się Sekcja wielokrotnie, między innymi w stanowisku z 9. 06. 2021 r., w liście delegatów na WZD z dnia 9. 11. 2021 r. do Ministra Edukacji i Nauki.
- Domagamy się tworzenia dobrego prawa, by nie dochodziło do sytuacji, jak w styczniu 2022 r. w naliczeniach wynagrodzeń, co stało się źródłem dodatkowego niepokoju nauczycieli. Żądamy natychmiastowej korekty Polskiego Ładu tak, aby żaden z pracowników oświaty (jak wielokrotnie zapowiadano) nie stracił finansowo na wprowadzeniu nowych rozwiązań finansowo-podatkowych.
- Apelujemy o zapewnienie wszelkiej możliwej pomocy szkołom zmagającym się z kolejną falą epidemii. W sytuacji edukacji on-line, hybrydowej, kierowania uczniów i nauczycieli na kwarantanny, tym bardziej ważne jest odciążenie szkół od nadmiernej biurokracji, o czym pisaliśmy w listach do Pomorskiego Kuratora Oświaty z 16. 11. 2021 r. oraz z 9. 12. 2021 r.
- Nalegamy na zaprzestanie, głównie za pośrednictwem mediów, lansowania nieprawdziwych informacji dotyczących wzrostu wynagrodzeń nauczycieli, wycofanie się z daleko idących zmian w ustawie Karta nauczyciela (wzrost pensum o 4 godz., wprowadzenie godzin do dyspozycji dyrektora o 8 godz.). W tak trudnej sytuacji szkół związanych z epidemią, brakowi dodatkowych środków na proponowane zadania, tworzy sytuację kolejnych lęków nauczycieli o zatrudnienie i wysokość wynagrodzenia.
Apelujemy do strony rządowej, ale także opozycji parlamentarnej, jednostek samorządu terytorialnego o rzeczywisty DIALOG i szukanie kompromisu – bez agresji, odbierania innym partnerom społecznym prawa do własnego zdania.
Problemy ostatnich dni, gdy różnie naliczano wynagrodzenia pokazuje, że przysłowiowy diabeł często tkwi w szczegółach. Apelujemy o stanowienie prawa z należytą starannością. Ważne, by pamiętać o równowadze praw i obowiązków między czterema podstawami edukacyjnego stołu, którego filary stanowią: organy nadzorujące (MEiN i kuratoria) – Organy prowadzące (m.in. JST) – Nauczyciele i dyrektorzy – Uczniowie i rodzice. Jeżeli w którymś segmencie ten zestaw praw i powinności zostanie nieproporcjonalnie zróżnicowany, oznaczać będzie brak stabilizacji, które w szkolnictwie jest bardzo ważne.
Należy też mieć na uwadze, aby stanowione prawo nade wszystko zapewniało podmiotowość nauczycieli. To oni, nie ministrowie, organy prowadzące (dyrektorzy) są najważniejsi w procesie kształcenia i wychowania młodych obywateli Rzeczpospolitej.
Gdańsk, 11 stycznia 2022 r.
W imieniu Rady Sekcji,
Barbara Kamińska, zastępca przewodniczącego
Anna Kocik,(zastępca przewodniczącego Sekcji
Wojciech Książek,(przewodniczący Sekcji Gdańskiej
Apel otrzymują:
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
- Ministerstwo Edukacji i Nauki,
- Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
- Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
- Pomorski Kurator Oświaty,
- Organy prowadząca oraz szkoły w województwie pomorskim.